Cap de Craniu – “I’ll Kill If I Live” [2011]

Cap De Craniu se origino el 1 De Febrero del año 2007 en Bucarest, Rumanía. Su trabajo debut llamado, “First E.P. For a Surgery” fue lanzado el 11 de Abril del año 2007, trabajo con el que participaron en un Acto de apertura junto a bandas como “Suffocation” y “Rotting Christ“.

Analisis

El trabajo que voy a analizar de esta banda es “I’ll Kill If I Live“, su último trabajo hasta la fecha.

– El primer track se trata de una intro de aproximadamente “01:40”, llamada “The Autumn Bodycount” y es totalmente intrumental y bastante dura. Si os gustan los graves y las notas de larga duración, este grupo además de conseguirlo muestran una gran técnica tanto en percusión como en guitarras. Una introducción breve y contundente

– El tema que le precede se llama “All That Glitters Is Sold“, y sólo el comienzo podría recordarnos a algún tema de grupos como “Cannibal Corpse“, “Dying Fetus” o los primeros trabajos de “Bring Me The Horizon“. “Blast beats” por doquier, “fries” y guturales que no pierden potencia ninguna y unos armónicos de guitarra que revientan timpanos.
Solos de guitarra cortos y sorprendentes sin perder melodía en ningún momento además de tener unos riffs de bajo y guitarra pegadizos y que “te sonarán haber oído antes“.

– La tercera canción de este álbum se titula “Don’t Wake Up Memories When They Aren’t There” y es un interludio de “01:09“. El comienzo es algo tétrico y atmosférico, sintetizadores que podrían haber sido sacados de una pelicula de terror de los 70 y una entrada instrumental que no te esperas (servidor se ha llevado un pequeño susto al llegar a esa parte).

– Siguiente canción, “Time Made Me Hate Eternity“. El comienzo es lento a la par que bestia. Riffs lentos y pesados de guitarras y doble bombos, armónicos disonantes y unos guturales extremadamente graves. La canción progresa con unos ritmos muy propios del Death Metal y el Grindcore y los riffs de guitarra y breakdowns son repetidos pero no de un modo excesivo, lo cual te hace disfrutar de cada parte de la canción antes de que puedas aburrirte de ella. Los solos de guitarra no se hacen demasiado largos, eso es algo que se agradece.

– La quinta canción de este trabajo se titula “Old Habits Die Hard“. El comienzo me ha recordado muchisimo a algún tema de “Suicide Silence“, perfectamente influenciado. “Blast beats“, fusas de pedal, parones de tempo y muchos armónicos. Las rítmicas vocales y los breakdowns pueden recordar mucho a grupos de la primera etapa del Deathcore. Cambios de técnicas y tempo continuo, con riffs distintos entre sí que acaban repitiéndose de un modo u otro. Hay buenos compases de metal lento y algo más melódico, pero 6 minutos de canción se me acaban haciendo eternos…

– El sexto track es “You Made Your Bed, Now Sleep in It! Forever!“, y el comienzo con “Feedback” comienza a revelar poco a poco una composición melódica de guitarra interpretada a “tapping” y punteos que son cortados por un comienzo brutal de screams y doble pedales. Sin duda, la evolución de la canción resulta dura y técnica hasta la médula. Los screams y guturales llegan a sacar un sonido sobrehumano al ser mezclados, los solos de corta duración y los punteos de guitarra crean una atmósfera “diabólica” y agresiva hasta el final.

– En séptimo lugar tenemos “Reason Is Dead“, la cual contiene un comienzo irregular que da bastante juego a los cambios que progresan durante el tema. Breakdowns lentos y jodidamente bestias, rasgueos disonantes y un absurdo pero divertido final por parte del trabajo vocal.

– La octava canción, llamada “Tales of Dead Men“, comienza justo para mover la cabeza arriba y abajo. Unos riffs tipicos de su género pero con unos parones que al cambiar de tempo, hacen un poco diferente la canción. Tradestacables de esta canción: la técnica de gravity blast y el mismo riff que se repite unas cuantas veces ritmicamente pero con alguna variación.

– Noveno tema del álbum, “Death and Taxes“. El comienzo juega bastante con los cambios de canal, las rítmicas y el bajo, lo cual pinta bastante interesante y se repite una vez más a lo largo de la canción. Sinceramente, admiro al baterista por mantener esos “gravity blast” durante todos los temas, es un trabajo duro. Ritmos bestiales, relativamente lentos y muy pesados. El trabajo vocal también me ha resultado excelente en esta canción en especial al gritar la letra tan seguido y utilizar la mezcla de registros vocales. El solo de guitarra es corto pero directo, otro elemento que me ha agradado de esta banda, y en esta canción se experimenta un poco más con otro tipo de sonidos como guitarras limpias con “Delay” y frases habladas, gritos desgarrados y demás sonidos que parecen dar lugar a un asesinato.

– En décimo lugar nos topamos con “Every Bird Lives by It’s Own Song“, otro pequeño tema de corta duración “01:43”, pero esta vez con voz. Los gritos de este tema me han recordado al último vocalista de “Psyopus“, y el punto de disonancias acaba rozando lo psicodélico.

– Track 11, “The Stone Thrower“. La verdad es que el principio se me hace algo repetitivo hasta llegar al minuto “00:48“, donde la canción comienza a pillar algo de variación por parte de la guitarra sobretodo y deja de sonar tan machacón y monótono. La canción comienza a adoptar ritmos diferentes según va progresando, pero sin nada más destacable excepto las doble voces que emplea el trabajo vocal.

– Como penúltima canción tenemos “I’ll Break You Again Tomorrow“, El cual me ha agradado especialmente por su comienzo con brakdown y una melodía de bajo a otro ritmo diferente, lo cual también se repite a lo largo del tema. Los parones y cambios de ritmo se nota que son el punto fuerte de este grupo, y saben cómo encajarlo para que suene como una de las cosas más bestias que hayas podido escuchar. Más armónicos estridentes y agudos, breakdowns y growls extremadamente graves.

– Y finalmente, estos chicos nos dejan con “I’ll Kill If I Live” como despedida para este álbum. El comienzo de batería es bastante bueno y denota mucha coordinación. Breakdowns lentos y brutales acompañado de unos guturales extremos y que acaban sonando como el rugido de una bestia. El final es algo estridente y psicodélico, pero la progresión de breakdowns de lento a más lento acompañado del “click” de un reloj es algo que no me esperaba.

Este trabajo y banda en general, se la recomiendo encarecidamente a todos los seguidores de bandas como “Bring Me The Horzon“, “Suicide Silence“, “Chelsea Grin” . . . La verdad es que no me sorprendería verles tocando en algún festival de ese índole, y no me perdería un directo de estos chicos. Ahora bien, haber escuchado 13 canciones seguidas, personalmente y si se me permite ser más subjetivo, ha acabado desquiciándome un poco. Pero eso no quiere decir que este trabajo sea digno de apreciación, ya que estos chicos apuntan alto en la escena musical. Buen trabajo chicos.
____________________
“Traducción al Inglés” / “English Translation”
____________________
History

Cap De Craniu was originated on 1st February of 2007 in Bucharest, Romania. His debut album called “First EP For a Surgery” was released on 11th April 2007, work which they could participate in a “opening-ceremony” with bands like “Suffocation” and “Rotting Christ“.

Review

The work which I will analyze of this band is “I’ll Kill If I Live“, his latest work to date.

– The first track is an intro about “1:40”, named “The Autumn Bodycount” and is completely instrumental and quite hard. If you like the “bass sounds” and “long-term” notes, this band get it and also show a great percussion and guitars technique. A short and forceful introduction to this album.

– The preceding theme is called “All That Glitters Is Sold” and just the beginning may remind you to any song of bands like “Cannibal Corpse“, “Dying Fetus” or the early work of “Bring Me The Horizon“. “Blast beats” everywhere, “fries” and guttural which don’t lose any power and guitar harmonics which bursts eardrums. Short amazing guitar solos whithout losing the melody besides having a catchy bass & guitar riffs which “will looks like you’ve heard it before.”

– The third song of this album is titled “Don’t Wake Up Memories When They Aren’t There” and is an interlude of “1:09” in length. The beginning is something creepy and atmospheric. Synths that could have been taken from a horror movie of the 70’s  and an instrumental entry that you don’t expect (server has been a lil shock to get to that part).

– Next song, “Time Made Me Hate Eternity“. The beginning is as slow as beast. Slow and heavy riffs of guitars and double bass drums, dissonant harmonics and guttural some extremely bass. The song progresses with a very own rhythms of Death Metal and Grindcore and the guitar riffs and breakdowns are repeated, but not in an excessive, which makes you enjoy every part of the song before you get bored of it. The guitar solos are not too long, that is something that is appreciated.

– The fifth song of this work is entitled “Old Habits Die Hard“. The beginning reminded me a lot to any “Suicide Silence” song, perfectly influenced. “Blast beats“, double bass demisemiquavers,  tempo stops and many harmonics. The vox rhythms and breakdowns can remember so much to the first era of Deathcore. Techniques and tempo changes continuously with different riffs that just repeating each other in any way. There are good bars of melodic  slow metal, but I end up doing eternal with this 6 minutes song…

– The sixth track is “You Made Your Bed, Now Sleep in It! Forever!“, and that beginning with “Feedback” begins to slowly reveal a melodic guitar composition played to “tapping” and taps that are cut by a brutal beginning of screams and double basses. Undoubtedly, the evolution of the song is hard and technical to the core. The guttural & screams come to make a “superhuman” sound when it’s mixed, short solos and guitar riffs create an “evil” & aggressive atmosphere to the end.

– In seventh place we have “Reason Is Dead“, which contains an odd-time start to give enough play to the changes that progress over the song. Slow and fucking beasts breakdowns, dissonant strums and nonsense but funny end by the vocal work.

– The eighth song, called “Tales of Dead Men” just begins to move the head up and down. Typical riffs of this genre but with stoppages that changing the tempo, make the song a little different. destacable things of this one: gravity blast technique and the same riff that repeats rhythmically a few times but with some variation.

– Ninth song on the album, “Death and Taxes“. The beginning plays well with the channel changes, the rhythm and bass, which looks pretty interesting and is repeated again throughout the song. Honestly, I admire the drummer to keep these “gravity blast” for all songs, that’s a hard work. Bestially rhythms, relatively slow and heavy. The vocal work also I found it excellent in this song especially to scream the lyrics so often and use the mixture of vocal registers. The guitar solo is short but straight, another element that I delight in this band and this song is a bit more different with other sounds as clean guitars with “Delay” and spoken phrases, screams and other sounds that seems to give rise to a murder.

– In tenth place we come to “Every Bird Lives by It’s Own Song“, another small song of short duration “1:43“, but this time with voice. The screams of this song reminded me the last singer of “Psyopus” and the dissonances just touches the psychedelic.

– Track 11, “The Stone Thrower“. The fact is that I find the beginning a little repetitive until the minute “00:48“, where the song begins to catch some variation from above the guitar and leaves to sound so insistent and monotonous. The song begins to adopt different rates are making progress but with nothing remarkable except the “dual vocals” work.

– As penultimate song we’ve “I’ll Break You Again Tomorrow“, Which I delight particularly for his start with slow breakdowns and a bass melody lower to a different rate, which is repeated throughout the song. The stoppages and changes of pace notes that are the highlight of this band and know how to fit it to sound like one of the most brutal things that you could heard ever. More strident and treble harmonics, breakdowns and extremely low growls.

– And finally, these guys leave us with “I’ll Kill If I Live” as a farewell for this album. The start drum is quite good and denotes a lot of coordination. Slow breakdowns accompanied by some extremes brutal gutturals and end up sounding like the roaring of a beast. The ending is somewhat shrill and psychedelic, but breakdowns progression from slow to slower accompanied by the “click” of a watch was something that I don’t expected.

This work and band in general, it is highly recommend to all fans of bands like “Bring Me The Horzon“, “Suicide Silence“, “Chelsea Grin“. . . The fact is that I won’t get surprised to see them playing in a festival of this kind, and I wouldn’t miss a live show from these guys. Now, having listened to 13 songs in a row, personally and if I may be more subjective, I finished going a bit tired. But that doesn’t mean that this work is worthy of appreciation, cos I really think these guys aim soooo high in the music scene. Good work dudes.

1 comment

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *